Close
Skip to content

Buitenkans voor de saab club

Zeldzame gebruikte onderdelen

Met Rob Kamphues

saabclub

Wie voor originele gebruikte onderdelen kiest,
draagt bij aan een betere wereld

 

Bij het achteruit inparkeren gaat het bij journalist André Bisschop mis. Na een flinke klap hangt de buitenspiegel nog slechts aan een paar draadjes. Wat te doen? Een nieuwe laten monteren of is het slimmer een gebruikt exemplaar te kopen? En kun je in dat geval op aan van de kwaliteit?

Enigszins naïef, alsof ik de kapotte spiegel zelf kan vervangen, begin ik met mijn zoekactie. Via de woordencombinatie ‘buitenspiegel Volvo V70 2002’ krijg ik van Google 45.900 resultaten. Dat stemt optimistisch. Elke website die ik bezoek, vraagt me eerst het kenteken van de auto in te vullen. De ene keer rolt daar een compleet profiel uit, de andere keer staat te lezen dat mijn type auto niet wordt herkend. Op basis van de meeste hits blijk ik een Volvo V70 Ocean Race te hebben, in een zeldzaam groene kleur. De kleur was inderdaad de reden dat ik voor deze auto viel, maar zorgt nu voor complicaties. Want vind maar eens een 13-draads zeegroene linkerbuitenspiegel met bolle kap.

REACH

Kwaliteit

Ik zoek houvast. Hoe kom ik erachter of de spiegel de kwaliteit heeft die mijn auto verdient? Via een consumentenforum beland ik op de website van Stiba, de brancheorganisatie van gecertificeerde voertuigdemontagebedrijven. De store locator verwijst me onder meer door naar Elferink, specialist in gebruikte, gereviseerde en nieuwe onderdelen voor Volvo, Saab en Opel. Na enig scrollen tref ik warempel de buitenspiegel die mijn auto nodig heeft: groen, bijna krasvrij en met de dertien draden waaraan mijn oude spiegel bungelt. Kosten: 100 euro plus 8,49 euro verzendkosten, en met 12 maanden garantie.

Refurbished spiegel

Een dag later wordt het pakketje thuisbezorgd en schroeft mijn garagehouder hem erop. Hij vertelt me dat de spiegel ‘refurbished’ is. Ik ken dat begrip alleen van computers, smartphones, lampenkappen en stepjes die zijn opgeknapt en weer zo goed als nieuw worden doorverkocht. De producten worden uitgebreid gecontroleerd, getest, schoongemaakt, gerepareerd, vervangen en geüpgraded indien nodig. “Met auto-onderdelen gebeurt exact hetzelfde”, zegt de garagist. “Milieubewust, goedkoper, origineel en met een prima garantie.”

Code barre
REACH

Hergebruik

Op het gebied van autorecycling hebben organisaties als ARN, BOVAG, FOCWA, RAI Vereniging en Stiba stevige duurzaamheidsdoelstellingen geformuleerd, die in lijn zijn met de recyclingprestatie van minimaal 95 procent van het gewicht van de auto. De organisaties proberen daarom het hergebruik van auto-onderdelen te stimuleren. Via campagnes, blogs en video’s sporen ze garages, dealers en schadeherstellers aan om onderdelen te kopen die afkomstig zijn van afgedankte en gedemonteerde auto’s. Daar kleven wel een paar mitsen en maren aan.

Kwalitatieve demontage

Een origineel gebruikt onderdeel moet bijvoorbeeld 100 procent intact zijn, zodat een monteur of schadehersteller het meteen kan gebruiken om de auto te repareren. Alle palletjes van een gebruikte, krasvrije bumper moeten er nog aan zitten, zodat alles lekker in elkaar past en het onderdeel doet waar het voor bedoeld is. Een minuscule beschadiging wordt niet getolereerd. Gerepareerde auto’s moeten veilig de weg op, en monteurs en herstellers moeten veilig en met hoogwaardige onderdelen kunnen werken. De kwaliteit van demontage legt daarvoor de basis en dat is meteen ook een van de grootste uitdagingen voor de demontagebranche.

REACH
  • Niet alle onderdelen van afgedankte auto’s verkeren namelijk in een zo goed als nieuwstaat.
  • Niet alle onderdelen kunnen snel en vakkundig worden gedemonteerd.
  • Niet alle onderdelen zijn gewild.
  • En last but not least: niet alle onderdelen van alle demontage auto’s kunnen worden opgeslagen en bewaard – demontagebedrijven en onderdelenwinkels hebben er simpelweg geen ruimte voor.

KZD-certificering

 

Het is dus geen wonder dat een zeegroene linkerbuitenspiegel voor een Volvo V70 Ocean Race uit 2002 lastig vindbaar is. Voor Stefan Cabri van Stiba is mijn online zoektocht het zoveelste bewijs dat de markt om kwaliteitsonderdelen bij autodemontagebedrijven vraagt die betrouwbaar, duurzaam en gunstig geprijsd zijn. “Zulke onderdelen vind je bij Stiba-gecertificeerde bedrijven, die allemaal aan de zogenoemde KZD-certificering voldoen”, zegt Cabri. “Ze volgen de wettelijke eisen en houden bij wat de herkomst van de onderdelen is. Bovendien geven ze garantie op de gebruikte onderdelen. Dat ontzorgt een mens, nietwaar?”

REACH

Groene onderdelen

Een aantal Stiba-leden neemt ook deel aan Stiba Kwaliteits Onderdelen (zie hiervoor groeneonderdelen.nl). Deze aanbieders geven een jaar garantie, vliegensvlugge levering en veertien dagen bedenktijd/omruiltijd en gaan zo de concurrentie aan met leveranciers van nieuwe producten, die vaak niet origineel zijn. Die leveranciers bezorgen een bestelling dezelfde dag en hanteren ook lange garantietermijnen. Ze zijn alleen een stuk duurder dan aanbieders van gebruikte waar. Het verschil kan oplopen tot wel 60 procent. Bovendien laten nieuwe onderdelen een grotere carbon-footprint achter. ‘Groene’ onderdelen gaan niet één, maar twee autolevens mee, terwijl nieuwe producten extra energie en grondstoffen kosten.

Energie besparen


Wanneer je je erin verdiept, blijkt dat de auto-recyclingindustrie behoorlijk veel invloed op ons dagelijks leven uitoefent. Door auto’s eerst te ontdoen van waardevolle onderdelen en het metaal daarna te recyclen en weer als grondstof aan te bieden voor nieuwe producten, kan de industrie wereldwijd enorm veel energie besparen. Om precies te zijn: zoveel energie dat 18 miljoen huishoudens een jaar lang gratis van stroom zouden kunnen worden voorzien. Demontagebedrijven halen daarnaast alle – dus ook de gevaarlijke – vloeistoffen uit voertuigen en voeren ze verantwoord af.

REACH

Blik op vooruit


Een gebruikt onderdeel opnieuw gebruiken, geeft een prettig gevoel. Zonder dat ik er iets extra’s voor hoef te doen, draag ik bij aan een ‘betere wereld’. Elke blik terug in de buitenspiegel is eigenlijk een blik vooruit. Wat mij betreft wordt gebruikt het nieuwe normaal.

Ga voor meer informatie naar duurzaamgebruikt.nl.