Close
Skip to content

Nederland is ‘kampioen autorecyclen’

5 kilometer auto’s per dag

Met Anna Gimbrère

nedrecycled
4 uitdagende stellingen over autorecycling

Waar of niet waar?

In Nederland recyclen we elke dag vijf kilometer aan auto’s.
De kans is groot dat er ooit ook een auto van u in deze rij stond.
Weet u nog wat er toen met uw auto gebeurde? Test uw kennis van autorecycling met een korte quiz.

foto 1 bovenaan_VBW.1119.6315
Metaal verwerking en recycling HKS
Ecar accu Jasper Baltus
foto 4 Geeuwenbrug 20170707_101028

De evolutie van de aandrijfaccu

Elektrische auto’s bestaan al sinds de 19e eeuw. De met elektriciteit aangedreven auto’s waren niet alleen comfortabeler, maar ook sneller dan brandstofauto’s. Camille Jenatzy, een Belgische ingenieur, was in 1899 zelfs de eerste mens die harder dan honderd kilometer per uur reed. Met zijn elektrische ‘raketwagen’ klokte hij 105 kilometer per uur: een wereldrecord.

Loodzwaar

De batterijen bevatten destijds nog lood en waren letterlijk loodzwaar. Heel ver kwam je er dus niet mee. Om in het jaar 1900 een afstand van 500 kilometer te kunnen afleggen, zou je een accu van 10.000 kilo nodig hebben gehad. Dat werd hem dus niet.

Nieuw millennium

Honderd jaar later, in 2000, werden er voor elektrische auto’s nog steeds loodbatterijen gebruikt. Ze waren weliswaar minder zwaar dan hun antieke voorgangers, maar voor een actieradius van 500 kilometer zou je nog steeds een accu van 3.000 kilo nodig hebben. Veel en veel te zwaar dus. In oktober 2009 kwam de doorbraak met de Tesla Roadster. Voor het eerst in de geschiedenis reed een elektrische auto meer dan 500 kilometer op één batterijlading. Zijn powersource bestond uit lithium-ion-batterijen, een technologie die ook gebruikt wordt in laptops en mobiele telefoons. Het totaalgewicht van zo’n batterijpakket is 450 kilo: een pittig gewicht om te recyclen.