Skip to content

Een emotioneel afscheid van je auto

Het einde is een mooi begin

Met Rob Kamphues

Afscheid van een auto:
over tranen en andere vloeistoffen

 

Je houdt je sterk. Het is beter zo. Maar toch. Je denkt aan alle plekken die je samen bezocht. Aan de tijd die jullie doorbrachten. Aan al die keren dat je met de radio meezong en niet zo toonvast was… En nu, bij het demontagebedrijf, loop je nog een laatste rondje om de auto waar je zojuist officieel afstand van hebt genomen.

“Bedankt voor alles”, fluister je. Daarna vertrek je. Zonder omkijken. Je pinkt een traantje weg. En je voormalige auto? Die houdt het droog. Maar goed ook, want alle vloeistoffen die nog in het karkas zitten, moeten op zorgvuldig wijze worden afgetapt en gerecycled. Wist je dat een afgedankte auto aardig wat vloeistoffen aan boord heeft? Naast de usual suspects, zoals olie, benzine, diesel en koel-, rem- en ruitensproeiervloeistof, moeten autodemontagebedrijven ook rekening houden met onder andere het koudemiddel in airco-installaties.

oud-nieuw Olie4

Niet weggooien!

Demontagebedrijven weten precies hoe ze een auto duurzaam kunnen demonteren. Zij weten hoe zij alle in de auto aanwezige vloeistoffen op de juiste manier moeten aftappen en bewaren. Belangrijk, want al die substanties hebben een tweede leven voor de boeg. Behalve dan het restje koffie in de kartonnen beker onder de bijrijdersstoel die je nog vergeten was om weg te gooien. Voor alle andere vloeistoffen geldt dat voor het recyclen daarvan duidelijke afspraken zijn gemaakt.

Geen emmertjes

Lang geleden was het terugwinnen van vloeistoffen misschien een kwestie van de auto kantelen en de verschillende vloeistofstromen met emmers proberen op te vangen. Die tijd ligt gelukkig ver achter ons; geen druppel mag in de aardbodem terechtkomen. Autodemontagebedrijven beschikken over professionele apparatuur die – schoon en efficiënt – alle in de auto aanwezige vloeistoftanks tot op de laatste druppel leegzuigt.

ARN screenshot 5
ARN screenshot 8

Handle with care

Er is een vloeistof die extra voorzichtig moet worden behandeld: het koudemiddel r134a. Dit middel zit in de airco’s van auto’s die vóór 2017 zijn geproduceerd. Hergebruik is mogelijk, maar zowel het aftappen als het bijvullen van aircosystemen met dit goedje blijft een uitdaging. Als er per ongeluk een kilo van deze fluorkoolwaterstof zou ontsnappen, heeft dat namelijk hetzelfde effect als het vrijkomen van 1.430 kilo CO₂. De professionals die r134a aftappen, hebben allemaal de beschikking over speciale apparatuur. Zij volgen nauwkeurig de stappen van de checklist. Handle with care. Zo voorkomen ze dat de dampkring van de aarde met nog meer koolstofdioxide wordt belast. Tijdens het aftappen stroomt de r134a-vloeistof naar een beveiligde container. Het opgevangen koudemiddel kan vervolgens verkocht worden aan garagebedrijven, mits zij de beschikking hebben over de juiste vulapparaten en gecertificeerde medewerkers die precies weten hoe ze aircosystemen op een veilige manier met r134a moeten vullen.

Gezuiverd

Wanneer het koudemiddel vervuild is, staat het bedrijf Climalife klaar om de olie en het vocht eruit te halen. De gezuiverde r134a krijgt dan alsnog een tweede leven in een airco-installatie van een auto. Niet iedereen is even blij dat het koudemiddel nog in omloop is, maar zolang er auto’s rondrijden die een airco op basis van r134a hebben, is het beter om die te vullen met gerecyclede vloeistof dan met nieuwe vloeistof uit de fabriek

ARN screenshot 7
GSR-inzameling ARN-2 2017

Speciale tankwagens

En de overige vloeistoffen? Die belanden voor een groot deel in de tankwagens van GS-Recycling. Doordat de tank uit verschillende compartimenten bestaat, heeft elke vloeistof zijn eigen plek. Om er zeker van te zijn dat de vloeistoffen niet verontreinigd zijn, nemen de chauffeurs bij de inname eerst monsters van de middelen, zodat ze zeker weten dat er geen PCB of chloor in zit. Niets wordt bij autorecycling aan het toeval overgelaten

Oud wordt nieuw

Plek van bestemming voor deze vloeistoffen is de verwerkingsfabriek in Sonsbeck, net over de grens in Duitsland. Daar maken ze van afgewerkte olie via een modern raffinageproces weer basisolie voor de productie van smeermiddelen. Maar liefst 90 procent van de olie wordt hergebruikt. Zo dient een klein deel van de olie als brandstof in de zeevaart. Door de filtering blijft 10 procent water over, dat na zuivering net zo schoon en bruikbaar is als oppervlaktewater. Van oude remvloeistof wordt weer nieuwe remvloeistof (DOT 4) gemaakt, die zeer populair is onder afnemers. En uit afgewerkte koelvloeistoffen wordt zuivere glycol gewonnen, dat dient als grondstof voor de productie van nieuwe koelvloeistof. Een groot deel van de afgetapte vloeistoffen krijgt een nieuwe bestemming: 71 procent om precies te zijn. Autovloeistoffen draaien dus volop mee in de circulaire economie.

Parting is such sweet sorrow

De band tussen een auto en een mens kan heel hecht zijn, met het afscheid als slik-moment. Dankzij recycling en de circulaire economie leeft iedere auto toch een beetje voort. Om de pijn van het afscheid te verzachten drie tips:

  1. Bewaar een onderdeel van de auto. Iets kleins en typerends; het logo bijvoorbeeld.
  2. Maak een afscheidsrit en denk terug aan alle bijzondere momenten. De rit naar het demontagebedrijf leent zich hier goed voor – als dat nog kan tenminste. Is de auto een gevaar op de weg geworden, dan is het beter om voor een ander afscheidsritueel te kiezen. Een rondje om de auto lopen, bijvoorbeeld.
  3. Maak een auto-selfie en deel de foto online of geef ’m een mooi plekje in huis. Plak hem niet in de veel mooiere, nieuwe auto; dat zou respectloos zijn.