Close
Skip to content

Anna Gimbrère presenteert:

De auto van de toekomst

01 auto van de toekomst

Een auto gemaakt van recyclebare materialen

 

In de toekomst zijn auto’s gemaakt van gebruikte grondstoffen en zijn ze makkelijk te recyclen. Studenten van de TU/ecomotive Eindhoven laten zien dat dit geen toekomstdroom is, maar dat een auto vervaardigd van afval binnen handbereik ligt. Vierdejaars student Matthijs van Wijk: “Luca is onze visie op duurzame mobiliteit voor een duurzame toekomst.”

2,1 miljard ton afval produceren we per jaar. Dat is 7.380 keer een tot het dak gevuld Philips-stadion. Om te laten zien dat je dit afval op een nuttige manier kunt hergebruiken presenteerde het studententeam TU/ecomotive van de TU Eindhoven vorig jaar een auto die vrijwel volledig is gemaakt van natuurlijke en hergebruikte grondstoffen. De basis van de sportief uitziende elektrische auto – met de naam Luca – is een onderstel van vlas en gerecycled plastic. Ook de carrosserie, lak, ruiten en het interieur zijn vervaardigd uit gerecyclede materialen, zoals PET-flessen, ABS en huishoudelijk afval.

duurzame auto Luca van TUecomotive

Topsnelheid: 90 kilometer per uur

Luca is een compacte auto met twee elektrische motoren in de achterwielen. Hiermee kan een topsnelheid van 90 kilometer per uur en een actieradius van 220 kilometer worden gehaald. Zou de auto zijn uitgerust met een verbrandingsmotor dan zou hij omgerekend een verbruik van ongeveer 180 kilometer per liter benzine realiseren. Naast de efficiënte motoren komt dit ook door het lage gewicht: de auto weegt zonder batterijen slechts 360 kilo. Dat is ruim de helft minder dan vergelijkbare auto’s. Bovendien heeft Luca slechts 60 kilo batterijen nodig, vergeleken met honderden kilo’s bij andere elektrische auto’s.

Uniek sandwichpaneel

Voor het chassis hebben de studenten samen met een aantal bedrijven een uniek sandwichpaneel ontwikkeld. Zo zijn voor de buitenkant vlasvezels gebruikt, gecombineerd met plastic dat is opgevist uit de oceaan. Hoewel dit plastic vaak al jaren in de oceaan heeft gelegen en verschillende samenstellingen heeft, is het in combinatie met de natuurlijke vezels sterk genoeg. De kern van het paneel is gemaakt van gerecyclede PET-flessen. Omdat PET slechts tien keer gerecycled kan worden, kan het gebruik in een auto de levensduur van het materiaal enorm verlengen. Een auto gaat immers beduidend langer mee dan de gemiddelde plastic fles.

duurzame auto Luca van TUecomotive
photo-1554265326-26e16b43bbe9

Niets is wat het lijkt

Voor de carrosserie van de auto heeft het studententeam onder andere gerecycled ABS gebruikt: een hard plastic dat veel wordt gebruikt voor consumentenproducten, zoals speelgoed, televisies en keukenbenodigdheden. Bij Luca is niets wat het lijkt. Zo is de gele kleur geen lak, maar een gekleurde folie, die makkelijk van de auto verwijderd kan worden zonder resten achter te laten. Ideaal als de auto aan het einde van zijn levensduur gerecycled wordt, omdat je dan een puur plastic product overhoudt, wat het uiteindelijke recyclingproces een stuk makkelijker maakt.

Natuurlijk zijn ook de zij- en achterruiten gemaakt van gerecyclede materiaal. Dankzij het recycleproces krijgen de ruiten een luxe zwarte tint. De kussens van de comfortabele, op maat gemaakte stoelen bestaan uit een combinatie van kokosnoot- en paardenhaar. Hoewel de stof eromheen eruitziet als suède is het van gerecycled PET gemaakt. De middentunnel bestaat uit een plastic additief afkomstig uit huishoudelijk afval waarin restmaterialen van het productieproces van Luca zijn verwerkt. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om kleine stukjes vlas die met het plastic uit de oceaan zijn samengeperst tot stijlvolle, bruikbare platen. Zo gaat niets verloren.

De laatste levenscyclus van Luca is recycling

Omdat de auto is gemaakt van materialen die al gerecycled zijn, is het mogelijk om deze nog een keer te recyclen. In algemene zin bestaat Luca uit plastics, met plastic geïmpregneerd vlas en aluminium. Het aluminium in de auto is in principe oneindig te recyclen. Plastic is ongeveer tien keer te recyclen en het vlas met het oceaanplastic kan een beperkt aantal keer worden gerecycled. Doordat de platen worden versnipperd en opnieuw worden samengeperst, is dit een zogenaamd downcycling proces; de sterkte van het paneel komt namelijk voor een groot deel door de vlasvezel, die ook wordt versnipperd.

photo-1598600827667-feb140e51e20

Vierdejaars student Matthijs van Wijk van de TU/ecomotive: “Om de effectiviteit van het recyclingproces te verbeteren, hebben we ervoor gezorgd dat de materialen gemakkelijk van elkaar kunnen worden gescheiden.” Zo is er in het sandwichpaneel geen lijm gebruikt, maar een laag die onder verhitting plakkerig wordt. Als dit opnieuw verhit wordt, laat het los en kunnen de lagen van het paneel makkelijk gescheiden worden. Verder zijn om het recyclingproces te bevorderen onderdelen, zoals de bekleding en delen van het dashboard, makkelijk los te halen. “Zo houden we materialen van de zuiverste vorm over zonder vervuiling. Dit komt de recycling ten goede.”

Biobased materialen zijn de toekomst

De studenten hebben met de presentatie van Luca vooral willen laten zien dat er heel veel mogelijk is met restmaterialen, die vaak nog worden beschouwd als afval. Zelfs in structurele delen van de auto.

Van Wijk: “We hopen dat de auto-industrie dit ook inziet en vergelijkbare materialen gaat gebruiken. We weten dat Daimler AG in ieder geval al contact heeft gehad met UBQ Materials, het bedrijf dat het additief uit huishoudelijk afval produceert. Onze verwachting is dat biobased materialen de komende jaren vooral gebruikt gaan worden in het interieur van auto’s. Het zou mooi zijn als we na de transitie naar elektrisch rijden de transitie naar het gebruik van duurzame materialen voor het in- én exterieur van auto’s gaan maken.”

Over de levensduur van Luca is op dit moment nog niets met zekerheid iets te zeggen. Wel geven berekeningen aan dat deze minstens vergelijkbaar is met die van ‘gewone’ auto’s. “En het grote voordeel van de materialen die wij hebben gebruikt is natuurlijk ook dat ze niet roesten!”

Hernieuwde grondstoffen

In Europa moet 95 procent van een autowrak gerecycled worden. In Nederland behaalden we de laatste jaren een reyclingpercentage van ruim 98 procent. Nederland is daarmee koploper in hergebruik van afgedankte auto’s. Zo worden nu al hernieuwde grondstoffen afkomstig van autorecycling geleverd aan een productiebedrijf dat gespecialiseerd is in het vervaardigen van kunststofproducten, dat daar onder meer kantbeschoeiing en damwanden van maakt. Deze laatste gaan 50 jaar mee en zijn zes keer te recyclen. Het zou natuurlijk het allermooist zijn als de hernieuwde grondstoffen in de toekomst niet alleen voortleven in een damwand, maar ook weer in een auto.